Vi ska vara målinriktade, respektfulla, öppna och lekfulla.
Nedan kommer en beskrivning av hur vi vill att det ska synas i vardagen och i mötet med elever, föräldrar, varandra och våra uppdragsgivare.
|
Målinriktade
|
Elev
|
- Tydliga och konkreta mål i IUP
- Förklara mål med ord som är begripliga för eleverna
- Använda målformuleringarna i vardagen med eleverna
- Förklara vad vi ska göra, hur vi ska göra och varför vi gör det vi gör
- Eleven delaktig i sitt lärande t e x planering av tema och andra arbetsområden
- Uppföljning av mål och vad vi har gjort
|
Föräldrar
|
- Tydliga och konkreta mål i IUP
- Presentera målen på ett sätt som är begripligt för föräldrarna
- Tydlig struktur på utvecklingssamtal
- Uppföljning av mål och vad vi har gjort
|
Personal
|
- Formulera och tydliggöra målen gemensamt
- Lärande samtal om vad vi håller på med och varför
- Följa upp, utvärdera och dokumentera
|
Uppdragsgivaren
|
- Uppdragsmedvetenhet
- Levande pedagogiska diskussioner
- Hålla styrdokumenten levande
- Dokumentera och utvärdera
|
|
Respektfulla
|
Elev
|
- Lyssna på barnet och ta hänsyn till barnets sätt att tänka
- Ta allas åsikter och känslor på allvar
- Inte skratta åt men med
- Skapa positiva möten med varje barn dagligen
- Ta tillvara elevernas idéer och tankar
- Låta eleverna delta i beslutsprocessen
- Ta med eleven i sitt lärande
- Utveckla mötesformer; ex klassråd och elevråd
- Träna eleverna i att ge varandra positiv feedback
- Regelbundet värdegrundsarbete
|
Föräldrar
|
- Lyssna på föräldrars tankar och idéer om skolan
- Ta allas åsikter och känslor på allvar
- Utveckla arenor för föräldrars inflytande
- Ha respekt för olika familjers livsstil, kultur, religion och familjeförhållanden
|
Personal
|
- Lyssna på varandra och respektera varandras åsikter
- Skapa forum för kommunikation, ex lärande samtal
- Arbeta med värdegrundsfrågor i vardagen
|
Skolan/
uppdragsgivaren
|
- Respekt för givna uppdrag
|
|
Öppna
|
Elev
|
- Träna eleverna i att våga säga när något inte känns bra, både till lärare och andra elever
- Prata om allas olikheter och förutsättningar
- Prata om sånt som är svårt och sorgligt
- Tala om för barnet om man som vuxen handlat fel
- Ge verktyg för konfliktlösning
|
Föräldrar
|
- Bjuda in till föräldramedverkan
- Prata öppet med föräldrar om ev. problem i skolan eller svårigheter som barnet har. Självklart pratar vi även öppet om positiva händelser
- Visa vad vi gör, hur och varför
- Skapa diskussionsforum
- Informera via veckobrev och föräldramöten
- Regelbundna ”öppet hus”
|
Personal
|
- Tala öppet med varandra
- Ge varandra positiv respons
|
Skolan/
uppdragsgivaren
|
- Dokumentera och redovisa skolans arbete och resultat i bla Kvalitetsredovisningen
- Samverka med förskolan
- Samverka med Valsätraskolan
|
|
Lekfulla
|
Elev
|
- Ge plats för lek och tematiskt arbete
- Erbjuda lekfulla arbetsformer
- Ta tillvara elevernas lekförslag och idéer
- Delta i barnens lek och resonemang
|
Föräldrar
|
- Använda oss av föräldrars idéer och initiativ
- Poängtera lekens vikt i skolan och kunna motivera varför
- Bjuda in föräldrar i lekfulla sammanhang
|
Personal
|
- Visa att man kan leka även som vuxen
- Prova nya saker
- Vara prestigelösa och kunna skratta ihop
|
Skolan/
uppdragsgivaren
|
- Vi prioriterar- vi gör det roligaste först!
|