Värdegrund

Målinriktad Respektfull Öppen Lekfull

Vi ska vara målinriktade, respektfulla, öppna och lekfulla.

Nedan kommer en beskrivning av hur vi vill att det ska synas i vardagen och i mötet med elever, föräldrar, varandra och våra uppdragsgivare.

 

Målinriktade

Elev

  • Tydliga och konkreta mål i IUP
  • Förklara mål med ord som är begripliga för eleverna
  • Använda målformuleringarna i vardagen med eleverna
  • Förklara vad vi ska göra, hur vi ska göra och varför vi gör det vi gör
  • Eleven delaktig i sitt lärande t e x planering av tema och andra arbetsområden
  • Uppföljning av mål och vad vi har gjort

Föräldrar

  • Tydliga och konkreta mål i IUP
  • Presentera målen på ett sätt som är begripligt för föräldrarna
  • Tydlig struktur på utvecklingssamtal
  • Uppföljning av mål och vad vi har gjort

Personal

  • Formulera och tydliggöra målen gemensamt
  • Lärande samtal om vad vi håller på med och varför
  • Följa upp, utvärdera och dokumentera

Uppdragsgivaren

  • Uppdragsmedvetenhet
  • Levande pedagogiska diskussioner
  • Hålla styrdokumenten levande
  • Dokumentera och utvärdera

 

 

 

 

 

Respektfulla

Elev

 

 

 

 

 

 

 

  • Lyssna på barnet och ta hänsyn till barnets sätt att tänka
  • Ta allas åsikter och känslor på allvar
  • Inte skratta åt men med
  • Skapa positiva möten med varje barn dagligen
  • Ta tillvara elevernas idéer och tankar
  • Låta eleverna delta i beslutsprocessen
  • Ta med eleven i sitt lärande
  • Utveckla mötesformer; ex klassråd och elevråd
  • Träna eleverna i att ge varandra positiv feedback
  • Regelbundet värdegrundsarbete

 

Föräldrar

  • Lyssna på föräldrars tankar och idéer om skolan
  • Ta allas åsikter och känslor på allvar
  • Utveckla arenor för föräldrars inflytande
  • Ha respekt för olika familjers livsstil, kultur, religion och familjeförhållanden

 

 

Personal

  • Lyssna på varandra och respektera varandras åsikter
  • Skapa forum för kommunikation, ex lärande samtal
  • Arbeta med värdegrundsfrågor i vardagen

 

Skolan/

uppdragsgivaren

  • Respekt för givna uppdrag

 

 

 

 

Öppna

Elev

  • Träna eleverna i att våga säga när något inte känns bra, både till lärare och andra elever
  • Prata om allas olikheter och förutsättningar
  • Prata om sånt som är svårt och sorgligt
  • Tala om för barnet om man som vuxen handlat fel
  • Ge verktyg för konfliktlösning

 

Föräldrar

  • Bjuda in till föräldramedverkan
  • Prata öppet med föräldrar om ev. problem i skolan eller svårigheter som barnet har. Självklart pratar vi även öppet om positiva händelser
  • Visa vad vi gör, hur och varför
  • Skapa diskussionsforum
  • Informera via veckobrev och föräldramöten
  • Regelbundna ”öppet hus”

 

Personal

  • Tala öppet med varandra
  • Ge varandra positiv respons

 

Skolan/

uppdragsgivaren

  • Dokumentera och redovisa skolans arbete och resultat i bla Kvalitetsredovisningen
  • Samverka med förskolan
  • Samverka med Valsätraskolan

 

 

 

 

 

Lekfulla

Elev

  • Ge plats för lek och tematiskt arbete
  • Erbjuda lekfulla arbetsformer
  • Ta tillvara elevernas lekförslag och idéer
  • Delta i barnens lek och resonemang

Föräldrar

  • Använda oss av föräldrars idéer och initiativ
  • Poängtera lekens vikt i skolan och kunna motivera varför
  • Bjuda in föräldrar i lekfulla sammanhang

 

Personal

  • Visa att man kan leka även som vuxen
  • Prova nya saker
  • Vara prestigelösa och kunna skratta ihop

 

Skolan/

uppdragsgivaren

  • Vi prioriterar- vi gör det roligaste först!

 

22 januari 2015